This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here»

Módosítottuk Adatvédelmi szabályzatunkat. Az elolvasásához kattintson ide.

Evés az energiáért

Print
Evés az energiáért

Nehéz reggel kikelni az ágyból, nem tud működni a reggeli kávé nélkül, a délutáni lassulás arra készteti, hogy cukros nassolnivalók és italok után nyúljon, hogy túlélje a napot… ismerősen hangzik? Manapság elfoglaltabbak vagyunk, mint valaha - zsonglőrködés a munkahely, háztartás, kapcsolatok, család, barátok, közösségi kapcsolatok között... nem csoda, hogy kimerültnek érezzük magunkat. A jó éjszakai alvás nem az egyetlen faktor, mely segít, hogy frissen ébredjünk. Amit megeszünk, szintén hozzájárul ahhoz, hogy felturbózzuk testünket. A helyes ételek választása nagy hatással van energiaszintünkre a nap során. Ha lecseréli azon ételeket, melyek természetes energiát adnak szervezetének, olyan egészségtelen dolgokra, mint a csokoládé, cukros italok, koffein, akkor az könnyedén az energiaszint hullámzásához fog vezetni.

10 energiszint növelő étel

  1. Zab - A zab kalcium, kálium, magnézium, valamint energia felszabadító B-vitamin tartalma magas. A magnézium kulcsszerepet játszik az általunk elfogyasztott étel energiává alakításában. A magnézium hiánya étkezéséből energiahiányhoz vezethet. A zab glikémiás indexe alacsony, így segíti a folyamatos energia felszabadítást. Egészséges reggelihez, vagy rágcsálnivalónak próbálja ki a műzliket, zabkását, zabsütit.
  2. Mogyorófélék - telis-tele vannak fehérjével, vitaminokkal és ásványi anyagokkal, valamint jó zsírokkal. Kiváló rágcsálnivalók, ha éppen energiahiányban szenved. Mandula: energia felszabadító ásványokat, magnéziumot és kálciumot tartalmaz. A dió káliumban, cinkben, vasban gazdag, míg a a földimogyoró kiváló B6-vitamin forrás, mely segíti, hogy a szervezet felhasználja és tárolja a fehérjéből és szénhidrátokból származó energiákat. Bármelyiket is választja, ügyeljen rá, hogy ne fogyasszon túl sokat, mivel a mogyoróféléknek magas a zsír- és kalóriatartalmuk - egy kis maréknyi, vagy két evőkanálnyi az ideális mennyiség.
  3. Gyümölcsök - a C-vitaminban, antioxidánsokban és rostban gazdag gyümölcs tökéletes energiafelszabadító snack. A C-vitamin elengedhetetlen a karnitintermelésben, mely egy olyan molekula, ami segíti a zsírt égetni. A c-vitamin hiányától nem csak letargikusnak érezheti magát, de arra is készteti a testet, hogy tárolni kezdje azokat a zsírokat, melyeket nem égettek el izmai. A narancs és egyéb citrusfélék rengeteg C-vitamint tartalmaznak, de a banán is nagyszerű választás, mivel gazdag szénhidrátforrás, ami a test fő energiaforrása, tele van káliummal, mely fontos a test növekedéséhez. Nincs olyan, hogy rossz fajta gyümölcs, így fogyasszon sokfélét, hogy étrendje változatos legyen, és szervezete megkapja a maximális tápanyagmennyiséget.
  4. Zöldségek - Anyukánk mindig azt mondta "edd meg a zöldséget, mert jót tesz" és igaza volt. Brokkoli, spenót - vasban gazdag, ami egy fontos ásványi anyag az energiához; a spárga és kelbimbó magas energiatartalmú ételek és telis-tele vannak a test számára kulcsfontosságú vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Az édesburgonya szintén jó választás, mivel gadzag szánhidrátban, és jó A- és C-vitamin forrás, melyek nélkülözhetetlenek az energiához.
  5. Teljes kiőrlésű gabonák - a fehér rizs, kenyér és tészta lecserélése teljes kiőrlésű változatukra segít stabilizálni a vércukor szintet. A finomított szénhidrátok nagyon kevés rostot tartalmaznak és erősen feldolgozottak, míg a finomítatlan szénhidrátok rostban gazdagok, mely lelassítja a cukor felszabadítását, így nem okoznak hirtelen hullámvölgyeket a vércukor- és energiaszintekben. A rost megdagad a gyomorban, így tovább érezheti magát telítettnek. A barna rizs és teljes kiőrlésű kenyér jó pantoténsav forrás (vagy más néven B5-vitamin) mely segít a szervezetnek kivonni az energiát adó tápanyagokat az ételből.
  6. Hal – A hal kiváló fehérje-, valamint vitamin és ásványi anyag forrás. A lazacból, makrélából, pisztrángból, heringből, friss tonhalból és szardiniából származó halolaj B6- és B12-vitamin, valamint niacin (B3-vitamin) tartalma magas, melyek fontosak az étel energiává alakításához. A halolaj magnéziumban is gazdag, mely egy másik kulcsfontosságú ásványi anyag az energia-termelés szempontjából. A halolaj
    emellett omega-3 egészséges zsírsavakat is tartalmaz, melyek jó hatással vannak szívünk egészségére.
  7. Sovány vörös húsok – a vörös húsokról gyakran rosszakat mondanak, de ha sovány vörös húsokat eszünk, akkor segít, hogy növelhessük testünk fehérje- és vasszintjét, melyek elengedhetetlenek az energiához. Az alacsony vasszint vérszegénységhez vezethet, melynek főbb tünetei a fáradékonyság, letargia és az általános eregiahiány. A hús szintén fő forrása a B12-vitaminnak, mely alapvető fontosságú az elfogyasztott ételekben rejlő energia felszabadításához.
  8. Hüvelyesek – lassabb energiafelszabadítást eredményeznek, tele vannak rosttal, mely lelassítja az emésztést, ezáltal biztosítva a kiegyensúlyozottabb energia-ellátást. A babok és a lencse tele vannak vassal is, amely az energiszint fenntartása szempontjából fontos ásványi anyag. A bab és lencse igazán változatos módokon elkészíthető, fogyaszthatjuk őket salátában, leves vagy curry részeként, ráadásul kellemes teltségérzetet eredményeznek.
  9. Tojás – azon kevés ételek egyike, amely teljes fehérjeforrást biztosít, hiszen tartalmazza mind a 9 esszenciális aminosavat, azaz a szervezetünk számára szükséges fehérje építőköveit. Ezek az aminosavak alapvető fontosságúak az izomzat kiépítéséhez és a szövetkárosodások helyreállításához. A tojás, mint gazdag fehérjeforrás nagyszerű megoldás az energiaszint emeléséhez, és a lassabb energia-felszabadításnak köszönhetően tovább érezzük magunkat teltnek tőle.
  10. Fokhagyma – ha túl sok fokhagymát eszünk, az nem tesz jót a népszerűségünknek, de évszázadok óta tudjuk, hogy jót tesz az egészségünknek. Ez a hatékony gyógynövény segíthet csökkenteni a fáradtságot és növelni az energiaszintet. Szintén hatással van a szív egészségére és a vércukorszint szabályozására. Ráadásul fantasztikus ízt ad ételeinknek!


hu-HU | 2018.05.27. 12:46:47 | NAMP2HLASPX01