This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here»

Módosítottuk Adatvédelmi szabályzatunkat. Az elolvasásához kattintson ide.

Mindent a zsírokról

Zsírok szétválasztása, jó zsírok, rossz zsírok - egyensúly.
Print
Minden a zsírokról
A zsírokkal kapcsolatos táplálkozási történet korábban igen egyszerű volt: a telített zsírsavak voltak a rossz fiúk, és a többszörösen telítetlen zsírsavak voltak a jó fiúk. De a történet egy kicsit bonyolultabbá vált; itt, most a különböző zsírok – a többszörösen telítetlen zsíroknak különösen két típusa, az omega-3 és omega-6 - megfelelő arányban történő fogyasztásáról beszélünk.  Először egy kis fogalom meghatározás: az „omega-3” és „omega-6” kifejezések a zsírsavak kémiai szerkezetére utalnak és számos omega-3 és omega-6 zsírsav létezik, amelyet az étkezéssel elfogyasztunk, nem csak egy. És a zsíroknak ezen csoportjai közül egyik sem rossz – valójában minden csoportban találhatóak esszenciális zsírsavak, vagyis olyanok, amelyeket táplálkozással kell bevinnünk, mert a szervezetünk nem képes előállítani azokat.  A megfelelő mennyiségben – és megfelelően kiegyensúlyozott arányban – az esszenciális zsírsavak támogatják a növekedést, a látást és az agyműködést.

A probléma az, hogy az étrendünk kibillent az egyensúlyából – az elfogyasztott omega-3 zsírsavak mennyisége az étkezéssel bevitt omega-6 mennyiségéhez képest nem elegendő. És ha az egyensúly felborul, annak az egészségünk láthatja kárát.

Ez nem volt mindig így. Az őseink étrendje nagy mennyiségben tartalmazott zöldségeket, mogyoróféléket és halat, tehát megbecsülhetjük, hogy az omega-3-omega-6 arány jelentősen megfelelőbb volt, mint, amelyhez napjaink étrendjével hozzájutunk.

De az elmúlt 150 évben az élelmiszerellátottságunk és a szokásaink olyan sokat változtak, hogy küzdenünk kell azért, hogy szervezetünk hozzájusson az omega-6 ellensúlyozásához szükséges mennyiségű omega-3-hoz. Ezért a kiegyensúlyozatlan állapotért az egyik legfőbb felelős az a hatalmas mennyiségű, telített zsírsavakban gazdag, feldolgozott élelmiszer (olajban sült ételek, sült termékek, chipsek, saláta öntetek és édességek) mennyiség, amely napjainkban, az étrendünkben szereplő, igen alacsony halfogyasztással, és egyéb egészséges zsírok elfogyasztásával áll szemben.

Ha tud, próbáljon több halat fogyasztani, hogy növelje az egészséges zsírok bevitelét. Ha nem főz ilyet gyakran, kezdje konzerv tonhallal, vagy lazaccal, amely rengeteg ételben, például raguban, vagy tésztaételekben helyettesítheti a szárnyas húsokat. Ha nem tud hetente néhány alkalommal halat beiktatni az étrendjében, fontolja meg egy halolajat tartalmazó étrend kiegészítő használatát.

A mogyorófélék és magvak természetesen gazdag forrásai az egészséges zsíroknak és nagyszerű nassolási alternatívát jelentenek. Ha az elfogyasztott kekszeket és chipseket mogyorófélékre cseréli, nagyobb mennyiségben fog jó zsírsavakat bevinni, mint a nem annyira jókat.

Írta: Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan a Herbalife Táplálkozási Képzésének igazgatója


hu-HU | 2018.05.27. 12:45:45 | NAMP2HLASPX01