This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here»

Módosítottuk Adatvédelmi szabályzatunkat. Az elolvasásához kattintson ide.

Miért érdemes szójafehérjét fogyasztani?

Print
Miért érdemes szójafehérjét fogyasztani?

Mi a szója?

A nyugati világban a szójabab és a babfélék nem számítanak túl fontos tápláléknak. Míg kelet-Ázsiában a hagyományos szójatartalmú ételek, pl. tofu, miso és tempeh évszázadok óta az étrend alapját képezik. A szóját nemcsak sokoldalúsága miatt értékelik nagyra, hanem azért is, mert egészséges tápanyagokat biztosít a szervezet számára.

A szója tele van tápanyagokkal

Minden babféle tartalmaz fehérjét, azonban a legjobb minőségű fehérje a szójababban található. Az aminosavak a fehérjék apró építőkövei. Néhány létfontosságú aminosavat szervezetünk nem képes önállóan előállítani, ezért élelmiszerekből kell bevinnünk őket. Azokat a fehérjéket, melyek az összes létfontosságú aminosavat tartalmazzák, teljes értékű fehérjéknek nevezzük. A szója egyike a néhány teljes értékű növényi fehérjeforrásnak.

A szójabab telített zsírsavakban szegény, és a többi növényi eredetű élelmiszerhez hasonlóan, természeténél fogva koleszterinmentes, ráadásul kalciumot, magnéziumot, foszfort, káliumot, B-vitaminokat és omega-3 zsírsavakat is tartalmaz.

Ha több növényi eredetű fehérjét szeretnél fogyasztani, feltétlenül próbáld ki a szóját! Manapság már nem nehéz beépíteni az étrendünkbe, mivel minden eddiginél több szóját tartalmazó étel közül választhatunk. Íme, a legnépszerűbb szójaételek.

Szójás lehetőségek

  • Edamame: friss, zöld szójabab. Hüvelyes vagy fejtett formában gyakran találkozhatunk vele az élelmiszerboltok mélyhűtőládáiban. Főzzük rövid ideig sós vízben, majd nassolnivalóként vagy levesekbe, salátákba szórva fogyasszuk.
  • Tempeh: félig főtt, erjesztett szójababból készült szilárd, kocka alakú étel. Az erjesztésnek köszönhetően a tempeh rengeteg ‘hasznos baktériumot”, azaz “probiotikumot” tartalmaz. Húsra emlékeztető íze és formatartó, szilárd állaga miatt kiváló hozzávalója a salátáknak és a wokban készült ételeknek.
  • Miso: erjesztett szójababból készült krém, tehát probiotikumokat tartalmaz. Levesalapként, szószok, salátaöntetek és pácok hozzávalójaként használják. Különböző fajtái ismertek, színe a világossárga és a mélybarna közötti skálán mozog. A világos miso általában kevésbé sós, de enyhébb ízű, mint a sötét.
  • Szójatej: szárított szójababból készül. A szójababot először vízben áztatják, hogy visszanyerje nedvességtartalmát, majd ledarálják, és vízzel keverik. A keletkező szójatejet italként értékesítik, vagy joghurtot készítenek belőle. A szójatej és a szójajoghurt 2.5 dl-es adagja egyaránt 7 gramm fehérjét tartalmaz. A szójatej önálló italként is fogyasztható, de a legtöbb étel és fehérjeturmix esetében a normál tejet is helyettesíthetjük vele.
  • Szójadió: pörkölt, egész szójabab. Önmagában is nagyszerű nassolnivaló, de salátákba, vagy gabonapelyhekhez keverve is kiváló. A szójadió (ami nem keverendő össze a darált szójadióból készített szójadió vajjal) kicsivel több fehérjét és kevesebb zsírt tartalmaz, mint a földimogyoró (vagy földimogyoróvaj)
  • Szójafehérje-porok és húshelyettesítők: zsírmentes szójabablisztből készül. A porokat gyümölcsturmixokba, zabkásába keverheted, a szójatartalmú húshelyettesítőkkel pedig szinte minden recept esetében kiválthatod a húsokat, szárnyasokat.
  • Tofu: szójatejből készült sajt. Állaga a nagyon keménytől a nagyon puháig változhat. Enyhe ízének köszönhetően remekül illik minden ételhez, a fűszeres szószoktól kezdve a természetesen édes gyümölcsökig. Keményebb fajtája alkalmas a grillezésre vagy a wokban sütésre, míg a puhább, krémesebb változatát gyümölcsturmixokba keverjük, vagy gyümölcsfeltéttel édesítve, desszertként tálaljuk.


hu-HU | 2018.05.27. 12:46:05 | NAMP2HLASPX01