Miért érdemes szójafehérjét fogyasztani?

Print
Miért érdemes szójafehérjét fogyasztani?

Mi a szója?

A nyugati világban a szójabab és a babfélék nem számítanak túl fontos tápláléknak. Míg kelet-Ázsiában a hagyományos szójatartalmú ételek, pl. tofu, miso és tempeh évszázadok óta az étrend alapját képezik. A szóját nemcsak sokoldalúsága miatt értékelik nagyra, hanem azért is, mert egészséges tápanyagokat biztosít a szervezet számára.

A szója tele van tápanyagokkal

Minden babféle tartalmaz fehérjét, azonban a legjobb minőségű fehérje a szójababban található. Az aminosavak a fehérjék apró építőkövei. Néhány létfontosságú aminosavat szervezetünk nem képes önállóan előállítani, ezért élelmiszerekből kell bevinnünk őket. Azokat a fehérjéket, melyek az összes létfontosságú aminosavat tartalmazzák, teljes értékű fehérjéknek nevezzük. A szója egyike a néhány teljes értékű növényi fehérjeforrásnak.

A szójabab telített zsírsavakban szegény, és a többi növényi eredetű élelmiszerhez hasonlóan, természeténél fogva koleszterinmentes, ráadásul kalciumot, magnéziumot, foszfort, káliumot, B-vitaminokat és omega-3 zsírsavakat is tartalmaz.

Ha több növényi eredetű fehérjét szeretnél fogyasztani, feltétlenül próbáld ki a szóját! Manapság már nem nehéz beépíteni az étrendünkbe, mivel minden eddiginél több szóját tartalmazó étel közül választhatunk. Íme, a legnépszerűbb szójaételek.

Szójás lehetőségek

  • Edamame: friss, zöld szójabab. Hüvelyes vagy fejtett formában gyakran találkozhatunk vele az élelmiszerboltok mélyhűtőládáiban. Főzzük rövid ideig sós vízben, majd nassolnivalóként vagy levesekbe, salátákba szórva fogyasszuk.
  • Tempeh: félig főtt, erjesztett szójababból készült szilárd, kocka alakú étel. Az erjesztésnek köszönhetően a tempeh rengeteg ‘hasznos baktériumot”, azaz “probiotikumot” tartalmaz. Húsra emlékeztető íze és formatartó, szilárd állaga miatt kiváló hozzávalója a salátáknak és a wokban készült ételeknek.
  • Miso: erjesztett szójababból készült krém, tehát probiotikumokat tartalmaz. Levesalapként, szószok, salátaöntetek és pácok hozzávalójaként használják. Különböző fajtái ismertek, színe a világossárga és a mélybarna közötti skálán mozog. A világos miso általában kevésbé sós, de enyhébb ízű, mint a sötét.
  • Szójatej: szárított szójababból készül. A szójababot először vízben áztatják, hogy visszanyerje nedvességtartalmát, majd ledarálják, és vízzel keverik. A keletkező szójatejet italként értékesítik, vagy joghurtot készítenek belőle. A szójatej és a szójajoghurt 2.5 dl-es adagja egyaránt 7 gramm fehérjét tartalmaz. A szójatej önálló italként is fogyasztható, de a legtöbb étel és fehérjeturmix esetében a normál tejet is helyettesíthetjük vele.
  • Szójadió: pörkölt, egész szójabab. Önmagában is nagyszerű nassolnivaló, de salátákba, vagy gabonapelyhekhez keverve is kiváló. A szójadió (ami nem keverendő össze a darált szójadióból készített szójadió vajjal) kicsivel több fehérjét és kevesebb zsírt tartalmaz, mint a földimogyoró (vagy földimogyoróvaj)
  • Szójafehérje-porok és húshelyettesítők: zsírmentes szójabablisztből készül. A porokat gyümölcsturmixokba, zabkásába keverheted, a szójatartalmú húshelyettesítőkkel pedig szinte minden recept esetében kiválthatod a húsokat, szárnyasokat.
  • Tofu: szójatejből készült sajt. Állaga a nagyon keménytől a nagyon puháig változhat. Enyhe ízének köszönhetően remekül illik minden ételhez, a fűszeres szószoktól kezdve a természetesen édes gyümölcsökig. Keményebb fajtája alkalmas a grillezésre vagy a wokban sütésre, míg a puhább, krémesebb változatát gyümölcsturmixokba keverjük, vagy gyümölcsfeltéttel édesítve, desszertként tálaljuk.


hu-HU | 2018.02.19. 2:12:20 | NAMP2HLASPX03