This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here»

Módosítottuk Adatvédelmi szabályzatunkat. Az elolvasásához kattintson ide.

Törődjön magával, gyümölcsökkel és zöldségekkel!

Print
look_after_yourself_veggies

A módszer, ahogyan a gyümölcsöket és zöldségeket válogatja, tárolja és feldolgozza, sok mindenre kihat - és segít Önnek az elfogyasztott zöldségekből és gyümölcsökből kinyerni a legtöbb jótékony tápanyagot. Ma azt mutatom be, hogyan tudja a tápanyagokat bezárni a gyümölcsökbe és zöldségekbe.

Annak érdekében, hogy a zöldségekben, gyümölcsökben található, lehető legtöbb tápanyagot megtartsuk, néha segít, ha megértjük, ezek elsősorban milyen módon veszhetnek el.  Ha nem megfelelően kezeljük őket, a gyümölcsök és zöldségek elveszthetik tápanyagtartalmuk egy részét. Például a hővel, levegővel, fénnyel és vízzel történő érintkezés a tápanyagok egy részének elvesztéséhez vezet, míg az alacsony hőmérsékleten történő, rövid ideig tartó főzés segít megőrizni a tápanyagokat. És bizonyos esetekben az elkészítési móddal befolyásolhatja, hogy a tápanyagok a szervezet számára könnyebben felhasználható formába kerüljenek.

Hogyan vásároljunk?

  • Melyiket válasszuk?
    A legfrissebb gyümölcsök és zöldségek kiválasztása az első lépés, hogy biztosak lehessünk benne, hogy a tápanyagok bennük vannak. A legfrissebb gyümölcsöket és zöldségeket könnyű felismerni - nincsenek a felületükön hibák, vagy puha foltok, kemények és a színük élénk, és nem fakó. A legfrissebb gyümölcsök és zöldségek a lehető legkevesebbet érintkeztek levegővel, fénnyel és vízzel, amelyek mindegyike hozzájárul a tápanyagok elvesztéséhez.
  • Mikor vegyük?
    Nagyszerű ötlet olyan gyümölcsöket és zöldségeket választani, amelyeknek szezonja van, mivel a nem szezonális gyümölcsök és zöldségek vásárlása azt jelenti, hogy azok hosszú utat tettek meg a termőföldtől az Ön villájáig, ez alatt az idő alatt pedig értékes tápanyagok veszhetnek el. Ha szerencsés és van a közelében elérhető termelői piac, próbálja kihasználni annak előnyeit. Itt, a legtöbb esetben a gyümölcsök és zöldségekfrissebbek és közelebbről származnak, ami azt jelenti, hogy kisebb az esélye a tápanyagvesztésnek.
  • A fagyasztott is jó!
    Amikor nem állnak rendelkezésre friss gyümölcsök és zöldségek, ne feledje, hogy a fagyasztott gyümölcsök és zöldségek valójában elég jól megtartják tápanyag tartalmukat - bizonyos esetekben a fagyasztott, ténylegesen ugyanannyi tápanyagot biztosít, mint a friss verzió. Egyetlen dolog miatt, hiszen a lefagyasztásra szánt gyümölcsöket és zöldségeket általában a legjobb érettségi pillanatban szedik le, ami azt jelenti, hogy ekkor telítettek leginkább tápanyagokkal.  A fagyasztás semlegesíti a kártékony baktériumokat, ezért a fagyasztás egy biztonságos tartósítási módszer.

Hogyan készítsük elő?

Amikor elérkezik az előkészítés ideje, enyhén mossa le a zöldségeket és gyümölcsöket, de ne áztassa őket. Ha az első eszköz, amelyhez nyúlni szokott az a hámozó, akkor ezt esetleg átgondolhatná. A zöldségek és gyümölcsök bőre és héja nagyszerű vitamin, ásványi anyag és rostforrás. Nincs rá szükség, hogy meghámozzunk olyan élelmiszereket, mint az alma, burgonya, sárgarépa és uborka, sőt még olyanokat sem, amelyeket általában igenis megpucolunk, mint a padlizsán, vagy a kivi - ezeknek a bőre ehető. A citrus-gyümölcsök héjának jellegzetes zamatát reszeljük bele salátákba és főtt zöldségekre. Ne hámozza le a citrus-gyümölcsök szivacsos, belső, fehér héját - tele van vízben oldódó rostokkal.

Figyeljen arra is, amit levág. A brokkoli szárában több C-vitamin és kalcium lehet, mint a rózsájában, a spárga szára több tápanyagot tartalmazhat, mint a csúcsos vége.

A karotinoid likopin, ami a paradicsom piros színét adja, például jobban hasznosítható a szervezet számára, amikor a paradicsomot megfőzzük, mint nyers állapotban. És a teste több luteint (egy karotinoid, ami a spenóthoz és kivihez hasonló zöldségek, gyümölcsök zöldes-sárgás színét adja) vesz fel az aprított spenótból, mint amennyit az egészben hagyott spenót levelekből fog.

Hogyan főzzünk?

A főzés során a tápanyagok megőrzésének érdekében a legfontosabb, hogy olyan módszereket használjunk, amelyek a lehető legkevesebb vizet és legalacsonyabb hőmérsékletet igénylik.  A párolás az egyik legjobb technológia, hiszen az étel így soha nem lép közvetlen kapcsolatba a vízzel, ami azt jelenti, hogy ez segít megőrizni az értékes, vízben oldódó B-, és C-vitaminokat.

A mikrohullámú sütő használatához szintén nagyon kevés víz szükséges és - a széles körben elterjedt tévhittel ellentétben - a mikrózás egyáltalán nem pusztít el több tápanyagot, mint a többi főzési módszer.

Bármely módszert választja, használjon olyan kevés vizet, amilyen keveset csak tud. Ezeknek a módszereknek a másik előnye, hogy gyorsak - a rövidebb főzési idő pedig segít megőrizni a tápanyagokat. Ebből az okból kifolyólag a zöldségek rázva-keverve pirítása is jó módja a tápanyagok bezárásának.A tápanyagban gazdag fűszerek párosítása a zöldségekkel még tovább növelheti a tápanyagtartalmat, tehát adjon fokhagymát a brokkolihoz, citromhéjat a zöldbabhoz, vagy petrezselymet a sárgarépához.  Így nagyszerűen fokozhatja az ízeket is!

Írta: Susan Bowerman, a Herbalife Táplálkozási Képzésének igazgatója.



hu-HU | 2018.05.27. 12:49:26 | NAMP2HLASPX01