This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here»

Módosítottuk Adatvédelmi szabályzatunkat. Az elolvasásához kattintson ide.

Az üres kalóriák elkerülése

Print
Az üres kalóriák ekerülése

Lényegében az üres kalóriák az élelmiszerekben található olyan kalóriák, melyek - nagyrészt - nem rendelkeznek semmilyen tápértékkel. Az ilyen üres kalóriák gyorsan összeadódhatnak. A legtöbb féle zsír és hozzáadott cukor tehát „üresnek” számít, hiszen ezek nem nyújtanak a szervezetnek vitaminokat, ásványi anyagokat, fitotápanyagokat vagy rostokat.

Csak hogy még bonyolultabb legyen a dolog, az „üres kalóriákat” tartalmazó élelmiszereket gyakran illetik „energiadús” jelzővel, ami sokkal jobban hangzik, mint amilyen az a valóságban. A vonzó elnevezés ellenére az „energiadús” egyszerűen csak annyit tesz: „magas kalóriatartalmú”, mivel az élelmiszerben található kalóriák a testet fenntartó energiává alakulnak.

Tehát az energiadús élelmiszerek lényege, hogy kis mennyiségben is sok kalóriát tartalmaznak.
A legegyszerűbb példa talán az 300+ kalória, amit egy marék sült krumpli nyújt: rengeteg kalória egészen elhanyagolható tápértékkel.

Hol találhatók az üres kalóriák?

Néha tisztában vagyunk vele, hogy mikor viszünk be a szervezetünkbe üres kalóriát, hiszen a cukor nincs túlzottan elrejtve egy szénsavas üdítőben vagy egy tábla csokiban. De az üres kalóriák jelenléte nem mindig ilyen egyértelmű, amikor az áfonyás muffin 5 teáskanálnyi zsírt, vagy amikor egy divatos kávékülönlegesség 8 teáskanál cukrot rejt.

A cukros italok nagy mértékben felelősek az üres kalóriákért; nem csupán a szénsavas üdítők és a kávé, hanem az erősen édesített teák és gyümölcsös italok, vagy némelyik gyümölcslé. Ugyanez érvényes a cukros édesítőszerekre, a palacsintához használt szirupokra, a mézre és a lekvárokra is. Az olyan zsíros ételek, mint a csipszek, a sült krumpli és a salátaöntetek nagyrészt csak üres kalóriákból állnak, míg a legtöbb torta, sütemény és édes tészta egészségtelen mennyiségű cukrot és zsírt is tartalmaz.

Váltson az üres kalóriákról tápanyagdús élelmiszerekre!

A felesleges kalóriák fogyasztása csupán az egyik gond, hiszen létezik egy hasonlóan lényeges probléma is az üres kalóriákat tartalmazó élelmiszerekkel kapcsolatban. Amikor zsíros, cukros ételeket fogyasztunk, azok helyet vesznek el a gyomorban a valóban tápláló és egészséges tápanyagokat tartalmazó ételek elől, melyekre a szervezetnek ugyanúgy szüksége lenne.

Íme, a megoldás: mivel az üres kalóriákkal teli ételek sok kalóriát, és minimális tápértéket jelentenek, fogyasszon helyettük olyan élelmiszereket, melyek azok tökéletes ellentétei!
A szervezetnek olyan ételekre van szüksége, melyek tápanyagban gazdagok, és aránylag kevés kalóriát tartalmaznak. Ezek a „tápanyagdús” élelmiszerek - mint például a zöldségek, gyümölcsök és sovány fehérjék - rengeteg tápanyagot nyújtanak, laktatóak, és közben nem terhelik a szervezetet felesleges kalóriákkal.

A tápanyagdús élelmiszereket könnyű felismerni. Mivel a zsírok ennyire kalóriadúsak (kb. 40 kalória van egy picike darab vajban), zsíros ételeinket zsírszegényekre cserélve könnyedén növelhetjük az elfogyasztott élelmiszerek tápértékét és csökkenthetjük az üres kalóriákat. Az olyan egyszerű változtatásokkal is elkezdheti, mint például a magas zsírtartalmú tej alacsony zsírtartalmúra cserélése, vagy pulykamell fogyasztása marhahús helyett.

A tápanyagdús élelmiszerek másik ismertetőjegye a magas víztartalom. A víz megnöveli az ételek - pl. a gyümölcsök és zöldségek - mennyiségét (de nem a kalóriákat), tehát ezek laktatóak, mégis aránylag kevés kalória van bennük, ráadásul sok vitamint, ásványi anyagot, fitotápanyagot és rostot tartalmaznak.
Kezdje az étkezést egy zöld, leveles salátával vagy zöldséglevessel, és máris alacsony kalóriatartalmú ételektől fog jóllakni! Édesség gyanánt fogyasszon egész gyümölcsöket, és használjon zöldségeket a lehető legtöbb ételhez - beleértve a leveseket, ragukat, egytálételeket és tészta-szószokat -, ezzel növelve azok tápértékét!.

Miért olyan fontos a tápanyagdús étrend?

IMindenkit arra bíztatok, hogy okosan ossza be a kalóriákat, tehát amennyire lehet, tápláló ételeket fogyasszon. De ez leginkább azoknál fontos, akiknek aránylag alacsony a kalóriaszükségletük. Egy olyan nő, aki napi 1400 kalória fogyasztásával tudja tartani a súlyát, fontos, hogy jól válassza meg az étrendjét ahhoz, hogy a nélkül tudja fedezni szervezete tápanyagszükségletét, hogy a súlya is növekedne.
Ettől függetlenül azt javaslom, hogy a magasabb kalóriaigényűek se gondolják azt, hogy rengeteg felesleges kalóriát is elfogyaszthatnak. Mindig jobb a tápanyagdús élelmiszereket választani.

Susan Bowerman, okleveles dietetikus, sport-dietetikus specialista  Susan a Herbalife hivatalos tanácsadója



hu-HU | 2018.05.27. 12:49:43 | NAMP2HLASPX02