Hidratálás és edzés

Print
Hidratálás és edzés

Az emberi test kb. 70 százaléka vízből áll, így bátran mondhatjuk, hogy a víz elengedhetetlen az életben maradáshoz. Közreműködik a testhőmérséklet szabályozásában, segíti a légzést, kulcsfontosságú az emésztésben és kiválasztásban, szerepet játszik a mozgásban, csak hogy néhány funkcióját felsoroljuk.

8-10 pohár víz elfogyasztása ajánlott a nap során, de testedzés alatt, vagy meleg környezetben többet kell innunk, mivel többet izzadunk.

De elegendő a víz? Vagy sportitalra van szükségünk, hogy megfelelően hidratáltak maradjunk?
A sportitalok megfelelően hidratáltan tartják és energiát adnak, ha egy óránál tovább tartó intenzív edzésen vesz részt. Ha nem edz ilyen magas szinten, akkor a sima víz is megteszi.

Mi jellemzi a sportitalokat?
A sportitalok (úgy is szokták hívni, hogy elektrolit, vagy izotóniás ital) úgy lettek kifejlesztve, hogy megfelelő szintű szénhidrátot (5-8 g/liter) és elektrolitot (mint nátrium és kálium) tartalmazzanak, hogy testét megfelelően tudják hidratálni azzal, hogy visszapótolják az edzés során elvesztett anyagokat.

Tudta?
Tanulmányok azt mutatják, hogy akár 1%-os dehidratáltság is jelentős változást okozhat a testhőmérsékletben, míg 2%-os dehidratáltság jelentősen lecsökkenti teljesítményét. Tehát ahhoz, hogy hatékonyan tudjon működni teste, létfontosságú, hogy folyadékszintjét fenntartsa.

Más, magas szénhidrát tartalmú italok (energiaitalok, szénsavas üdítők) megakadályozzák a víz gyors felszívódását, így késletetik a hidratálást, így alkalmatlanok arra, hogy edzés előtt fogyasszuk azokat.

Ha magas intenzitású edzést végez, akkor válasszon sportitalt. De ha nem sportol ilyen intenzíven, és a mindennapok során csak úgy fogyasztja ezeket az italokat, akkor az extra kilók felszedéséhez vezethet a magas szénhidrát tartalmuk miatt.

Ha nem szereti a tiszta víz ízét, akkor facsarjon bele egy kis citromot, narancsot, vagy egy kis mentát, hogy ízt adjon vizének, az extra kalóriák nélkül, melyet szörpökkel, üdítő sűrítményekkel kapna.

Hidratálási tippek edzéshez

  • Legyen megfelelően hidratált edzés előtt - kezdjen el inni legalább két órával előtte
  • Tartsa folyadékszintjét magasan edzés során
  • Edzés után mindig figyeljen az újrahidratálásra - kulcsonfotsságú a regenerálódáshoz. Igyon egy vagy két pohár vizet óránként, amíg vizelete újra halvány színű lesz.


hu-HU | 2017.12.13. 0:12:26 | NAMP2HLASPX02