Törje meg a jojo effektust

Print
Törje meg a jojo effektust

Az egyik régi páciensem 70 kg-ot fogyott. Még mielőtt elkezdene gondolkodni hogy "Wow, az rengeteg", vagy "Hogy csinálta ezt vajon?", hagy mondjam el, hogy nem egyszerre fogyott ennyit. Valójában ugyanazt a 14 kg-ot fogyta le ötször. Ő egy klasszikus jojo diétázó, a súlya fel-le megy, és nagyon ritkán áll meg egy helyben hosszabb ideig. Már régen felismert tény, hogy az emberek általában szenvednek a jojo effektustól, amikor egy új "fogyókúrába" kezdenek, ami általában túl szigorú ahhoz, hogy hosszú távon betartható legyen.  Ha egyszer valaki elcsúszik, akkor visszatér a régi étkezési szokásaihoz, a súlya ismét gyarapodik, és az egész kezdődik előröl.

Az nem baj, ha ambíciózus és szereti kontroll alatt tartani testsúlyát. Ha rendelkezik a kellő motivációval és vággyal, hogy elérje célját, akkor az félig már sikerült is. De ha túl sokat szeretne túl rövid idő alatt, akkor könnyen kudarc érheti. Legyen hát reális a tekintetben, hogy mennyit tud egyszerre változtatni, és fogadja el, hogy mit kap a változásoktól testsúly csökkentés terén.

Ha lépésről lépésre nyomon követi, hogy hogy halad a folyamatban, bizonyítottan segít, hogy ne térjen le a helyes útról, főleg, ha van támogató is. Az edzőtársak nagyon nagy segítséget nyújtanak, és sok ember abból is rengeteg energiát tud meríteni, ha online közösségekkel oszthatja meg sikereit, és kaphat tőlük tanácsot. Végül legyen rugalmas, és tanuljon a saját hibáiból. Ha olyan edzésmódszert, vagy étkezési módszert követ, amit nem igazán élvez, akkor próbáljon ki inkább valami mást. Ne feledje, a cél nem az, hogy a lehető legnagyobb súlyt veszítse a lehető legrövidebb idő alatt - olyan egészséges étkezési - és edzési szokások  kiépítése a cél, melyek segítségével biztonságosan csökkentheti testsúlyát és meg is tarthatja azt hosszú távon is.

De a jojo effektus elleni legjobb védekezés a szokásai megváltoztatása. Egyen kisebb adagokat, többször a nap során. Mindenképpen fogyasszon éhség-harcos fehérjét minden étkezéssel. Előre tervezés, a fejlődés nyomonkövetése és a segítség elfogadás mind a siker felé vezető út alapkövei. Egy gyors sprint a célvonalba, melyet lassú séta követ az ellenekző irányba, nem vezet sehová. Ha sikeres testsúly-csökkentésről van szó, a lassú, és kitartó módszerek a nyerők.

Írta Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan a Herbalife fizetett szaktanácsadója



hu-HU | 2017.06.26. 22:08:23 | NAMP2HLASPX03