Hízhat-e vagy fogyhat-e anyagcseréje miatt?

Print
Hízhat-e vagy fogyhat-e anyagcseréje miatt?

Amikor súlycsökkenésről beszélünk, gyakran kerül szóba az anyagcsere, mivel sokan „lassú anyagcseréjüket” okolják a túlsúlyért. Itt végigvesszük azokat a tényezőket, amelyek hatással vannak az anyagcsere-arányra, és megmutatjuk, hogyan lehet az anyagcserét felpörgetni.

Tények és tévhitek az anyagcseréről…

Az „anyagcsere” valójában nem más, mint az a kémiai folyamat, amely során a szervezet az élelmiszerben levő kalóriákat energiává alakítja.

INem meglepő, hogy az „anyagcsere-arány” kifejezést sokan féleértik. Az „arány” szó nyilván a sebességre utal, ezért érthető, hogy sokan az anyagcsere-arányt a szervezet gyors vagy lassú teljesítményével azonosítják.

Valójában az anyagcsere-arány (vagy még pontosabban a nyugalmi anyagcsere-arány) azt adja meg, hogy 24 óra alatt hány kalóriát éget el a szervezet abszolút nyugalmi állapotban – azaz csupán a vérkeringés és légzés fenntartásával.

Természetesen ez nem azonos az egy nap alatt elégetett összes kalóriával, de a nyugalmi anyagcsere mégis azok komoly hányadáért felelős. A nap mint nap felhasznált kalóriamennyiség kb. 75%-át a test csupán létfenntartásra fordítja. A fennmaradó kalórák nagy részét a napi aktivitásra és a testmozgásra fordítjuk.

Milyen tényezők befolyásolják az anyagcsere-rátát?

Bár akadnak olyanok, akik több kalóriát használnak fel az alapvető anyagcsere-folyamatok során (ezt nevezik általában „gyors anyagcserének”), az anyagcsere-aránynak nem az a lényege, hogy milyen gyorsan égetjük el a kalóriákat, hanem hogy egy nap alatt mennyit égetünk el. Tehát igaz ugyan, hogy nem vagyunk képesek rávenni a szervezetünket, hogy gyorsabban égesse a kalóriákat, mégis elérhetjük, hogy jobb hatásfokkal dolgozzon.

Néhány tipp azzal kapcsolatban, hogy mely tényezők hatnak az anyagcsere-arányra:

  1. Testméret
  2. A nagyobb testméret magasabb anyagcsere-arányt jelent; egészen egyszerűen azért, mert több az anyagcserét végző sejtek száma.

  3. Testfelépítés
  4. A vékonyabb testalkat nagyban elősegíti az anyagcsere hatékonyságát. Kb. fél kilogramm sovány izom napi 14 kalóriát éget el, míg ugyanennyi zsírszövet csupán napi 2 kalóriát. Az izomsejtek jóval több mechanikus munkával égetik a kalórákat, mint a zsírsejtek, így érthető, hogy az izomtömeg növelésével az anyagcsere-arány is növekszik.

  5. Életkor
  6. Az öregedéssel járó természetes hormonális változások általában izomtömeg-veszteséget is okoznak. A test kevésbé hatékonyan képes a mindennapos aktivitás okozta izomsérülések kijavítására, tehát az izomsejtek száma csökken. Ennek eredménye képpen a test kevesebb kalóriát tud elégetni

  7. Nem
  8. A fériak anyagcsere-aránya gyakran magasabb ,mint a nőké, hiszen eleve átlagosan nagyobb testmérettel és nagyobb izomtömeggel rendelkeznek, így több kalória-égető sejtjük van.

  9. Túl alacsony kalóriabevitel
  10. A kalóriabevitel túlzott csökkentése az anyagcsere-arány csökkenését okozhatja, mivel a szervezet próbálja fenntartani az eddigi anyagcserét, de erre kevesebb kalória áll rendelkezésére.  Ennek ellenére ezek az értékek csupán kis mértékben csökkennek, főleg, ha a kalóriabevitelben történt változás nem túl nagy mértékű.

Hogyan pörgesse fel anyagcseréjét…

  • Egyen több fehérjét! A szervezet a fehérjéket az izomszövet felépítésére és javítására használja. Fehérjék nélkül a test nem képes fenntartani az izomsejteket, így azok nem tudnak segíteni az anyagcsere-arány növelésében.
  • Építsen izomtömeget! Ez megnöveli a sovány testtömeget, amely segít a nyugalmi anyagcsere növelésében.
  • Növelje napi aktivitását! A testmozgás mozgásra serkenti az izmokat, ezáltal megőrzi a sovány testtömeget és emeli az anyagcsere-arányt. A több mozgás egyúttal ellensúlyozza a lecsökkentett kalóriabevitel által okozott esetleges anyagcsere-csökkenést.

Szerző: Susan Bowerman, oklevles dietetikus, sport-dietetikus specialista. Susan a Herbalife hivatalos tanácsadója.



hu-HU | 2017.10.18. 16:53:15 | NAMP2HLASPX02