Hogyan küzdje le az érzelmi evést?

Print
hogyan-küdzje-le-az-érzelmi-evést

Hogyan küdzje le az érzelmi evést?

A gyomrát vagy az érzelmeit táplálja? – Mindkettőt – válaszolnak sokan a kérdésre. A szervezet működésének biztosításához ennünk kell, de néha az ételek után nyúlva keresünk érzelmi kielégülést. Más-más élelmiszereket fogyasztunk, ha boldogok vagy szomorúak vagyunk, vagy ha unatkozunk. Ha azonban az evés célja nem fizikai éhségérzetünk biztosítása, érzelmi evésről beszélünk.

Az éhségérzet hiányának ellenére történő evés biztos módja a szükségtelen kalóriák bevitelének (és kilóink gyarapításának!), ezért minden testsúlykontroll programot tönkretesz.

Hogyan győzzük le az érzelmi evést? Érzékeljük a különbséget, és kezeljük a helyzetet!

A különbség ismerete:

  1. Az érzelmi evés hirtelen tör ránk, míg a fizikai éhségérzet fokozatosan alakul ki.
  2. Teli gyomor esetén is nagyobb valószínűséggel folytatjuk tovább az evést, ha érzelmi kielégülést keresünk.
  3. Ha korog a gyomrunk, bármit megennénk, hogy teletömjük. Ha viszont egy bizonyos ételre vágyunk, pl. fagylaltra, csokoládéra vagy chipsre, valószínűleg érzelmi alapon szeretnénk enni.
  4. Az érzelmi evésnél azonnal fel akarjuk falni a hőn áhított ételt, míg a fizikai éhségnél az evés még várhat.
  5. Az érzelmi evés után bűntudatunk keletkezhet, míg a fizikai éhségnél ez nem fordul elő.

Az érzelmi evés kezelése:

  1. Ismerje fel az érzelmeket, melyek érzelmi evésre késztetik
  2. Terelje el gondolatait az evésről, és csináljon inkább valami mást! Menjen el sétálni! Végezzen házimunkát! Beszélgessen egy barátjával.
  3. Keressen egy kényelmi ételt, ami érzelmi alapú evés esetén egészséges alternatívája lehet az alacsony tápértékű ételeknek.
  4. Ha diétázik, az összes egészségtelen étel kiiktatásával több kárt tehet, mint jót. Ha például nem tud csokoládé nélkül élni, ne tagadja meg magától teljesen a csokoládét! Fogyasszon egy kis darabot, majd csomagolja vissza, és tegye el a többit! A mértékletességen van a hangsúly, nem az étel teljes mellőzésén.
  5. Néha csak egy adott étel ízére vágyik. Próbáljon meg csak néhány falatot fogyasztani belőle! Így valószínűleg nem érzi majd ugyanazt a bűntudatot, amit az egész csomag elfogyasztása esetén érzett volna, és elégedetten gondol vissza arra a pár falatra!

Ha úgy érzi, hogy érzelmi alapon eszik, bármilyen ételt választ, tanulja meg féken tartani étvágyát, és csak mértékletesen fogyasszon belőle.

 

Szerző: Susan Bowerman, MS, RD, CSSD.



hu-HU | 2017.06.26. 22:12:44 | NAMP2HLASPX03