This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here»

Módosítottuk Adatvédelmi szabályzatunkat. Az elolvasásához kattintson ide.

Mennyi az Ön ideális testsúlya?

Print
Mennyi az Ön ideális testsúlya?

Ez a kérdés, melyet állandóan felteszünk magunknak, egyszerűenek tűnik, de valójában nem az: mennyi az ideális súlyom? Nem annyira bonyolult kiszámolni – vegyünk elő egy szabványos magasság/súly táblázatot, becsüljük meg a csontozat méretét, és máris megkapjuk ideális testsúlyunk jó közelítő értékét. Vagy használhatjuk a testtömegindex (BMI) kalkulátort. Ez a magasság és súly alapján a sovány, normális, túlsúlyos vagy elhízott kategóriák valamelyikébe sorolja be Önt. Viszont ne feledje, hogy bár ezek az eszközök roppant hasznosak, nem adnak teljes képet.

A szabványos magasság/súly táblázatokat már hosszú ideje alkalmazzuk. A férfiak és nők számára ideális testsúlyok a Metropolitan Life Insurance Company biztosító által 1950 óta gyűjtött adatokon alapulnak, és legutóbb 1999-ben frisítették az értékeket. A csontozat méretének meghatározása és súlyunk megmérése után látható, hogy melyik kategóriába esünk.

Ettől függetlenül, mivel a magasság/súly táblázatok és a BMI-kalkulátorok nem veszik figyelembe a testzsír-százalékot vagy az izomtömeget, az ideális testsúly meghatározásához nem tökéletesek.

Ez két okból is fontos. Vegyük például az elhízást, amely nem csupán azt jelenti, hogy a testsúly magas, hanem, hogy a test zsírtartalma is túl magas.  Mivel az izom nehezebb, mint a zsír, egy kisportolt atléta vagy izmosabb ember akár a „túlsúlyos” kategórába is kerülhet a magasság/súly táblázatok alapján, vagy túl magas lehet a BMI értéke. A valóságban ezek az emberek nem túl kövérek. A súlyuk csupán azért nagyobb, mert nagyobb izomtömeggel rendelkeznek. Éppen ezért az ilyen embereknél a magasság/súly táblázatok nem használhatóak.

Másrészt viszont vannak olyanok, akik magas testzsír százalékkal is arányos alkatúnak látszanak. Az ilyen embereket gyakran „skinny fat” típusúnak nevezik. BMI értékük eshet a „normál” kategóriában is a magasság/súly táblázaton, de gyakorlatilag, magas testzsír-százalékuk miatt, elhízottak.

Tehát az ideális testsúly kiszámításakor a testfelépítést kell alapul vennünk, azaz meg kell állapítanunk, hogy mennyi a zsírtömeg és mennyi az izomtömeg. Mivel ismert, hogy mik a testzsír „megfelelő” kategóriái (férfiaknál kb. 14-18%, nőknél kb. 20-25%), annak megállapítása, hogy önnek mennyi a testzsír-zsázaléka, nagyon fontos az ideális súly kiszámításához. Például, ha Ön egy izmos férfi magas BMI értékkel, de 15%-os testzsírral, akkor az Ön súlya valószínűleg rendben van. Ha Ön egy XS-ses méretű nő 28%-os testzsírral, akkor bölcs lenne elkezdenie valamilyen erősítő edzést.

Különböző módszerekkel határozhatjuk meg a testfelépítést, de ha ezek az ön számára nem elérhetőek, csupán egy tükörre, a hüvelykujjára és a mutatóujjára van szüksége. Ha fel tud csípni kb. 2 cm hájat deréktájon, a térde fölött, a karja alján vagy a hátán, akkor valószínűleg túl sok a zsír a testén. Bár lehet, hogy nem tudja egészen pontosan meghatározni, hogy mennyi kellene legyen az ön ideális súlya, a csípkedős módszer jól használható, és a legvalószínűbb válasz az, hogy „kevesebb, mint most”.

Szerző: Susan Bowerman, oklevles dietetikus, sport-dietetikus specialista. Susan a Herbalife hivatalos tanácsadója.



hu-HU | 2018.08.21. 0:38:08 | NAMP2HLASPX01