Mennyi az Ön ideális testsúlya?

Print
Mennyi az Ön ideális testsúlya?

Ez a kérdés, melyet állandóan felteszünk magunknak, egyszerűenek tűnik, de valójában nem az: mennyi az ideális súlyom? Nem annyira bonyolult kiszámolni – vegyünk elő egy szabványos magasság/súly táblázatot, becsüljük meg a csontozat méretét, és máris megkapjuk ideális testsúlyunk jó közelítő értékét. Vagy használhatjuk a testtömegindex (BMI) kalkulátort. Ez a magasság és súly alapján a sovány, normális, túlsúlyos vagy elhízott kategóriák valamelyikébe sorolja be Önt. Viszont ne feledje, hogy bár ezek az eszközök roppant hasznosak, nem adnak teljes képet.

A szabványos magasság/súly táblázatokat már hosszú ideje alkalmazzuk. A férfiak és nők számára ideális testsúlyok a Metropolitan Life Insurance Company biztosító által 1950 óta gyűjtött adatokon alapulnak, és legutóbb 1999-ben frisítették az értékeket. A csontozat méretének meghatározása és súlyunk megmérése után látható, hogy melyik kategóriába esünk.

Ettől függetlenül, mivel a magasság/súly táblázatok és a BMI-kalkulátorok nem veszik figyelembe a testzsír-százalékot vagy az izomtömeget, az ideális testsúly meghatározásához nem tökéletesek.

Ez két okból is fontos. Vegyük például az elhízást, amely nem csupán azt jelenti, hogy a testsúly magas, hanem, hogy a test zsírtartalma is túl magas.  Mivel az izom nehezebb, mint a zsír, egy kisportolt atléta vagy izmosabb ember akár a „túlsúlyos” kategórába is kerülhet a magasság/súly táblázatok alapján, vagy túl magas lehet a BMI értéke. A valóságban ezek az emberek nem túl kövérek. A súlyuk csupán azért nagyobb, mert nagyobb izomtömeggel rendelkeznek. Éppen ezért az ilyen embereknél a magasság/súly táblázatok nem használhatóak.

Másrészt viszont vannak olyanok, akik magas testzsír százalékkal is arányos alkatúnak látszanak. Az ilyen embereket gyakran „skinny fat” típusúnak nevezik. BMI értékük eshet a „normál” kategóriában is a magasság/súly táblázaton, de gyakorlatilag, magas testzsír-százalékuk miatt, elhízottak.

Tehát az ideális testsúly kiszámításakor a testfelépítést kell alapul vennünk, azaz meg kell állapítanunk, hogy mennyi a zsírtömeg és mennyi az izomtömeg. Mivel ismert, hogy mik a testzsír „megfelelő” kategóriái (férfiaknál kb. 14-18%, nőknél kb. 20-25%), annak megállapítása, hogy önnek mennyi a testzsír-zsázaléka, nagyon fontos az ideális súly kiszámításához. Például, ha Ön egy izmos férfi magas BMI értékkel, de 15%-os testzsírral, akkor az Ön súlya valószínűleg rendben van. Ha Ön egy XS-ses méretű nő 28%-os testzsírral, akkor bölcs lenne elkezdenie valamilyen erősítő edzést.

Különböző módszerekkel határozhatjuk meg a testfelépítést, de ha ezek az ön számára nem elérhetőek, csupán egy tükörre, a hüvelykujjára és a mutatóujjára van szüksége. Ha fel tud csípni kb. 2 cm hájat deréktájon, a térde fölött, a karja alján vagy a hátán, akkor valószínűleg túl sok a zsír a testén. Bár lehet, hogy nem tudja egészen pontosan meghatározni, hogy mennyi kellene legyen az ön ideális súlya, a csípkedős módszer jól használható, és a legvalószínűbb válasz az, hogy „kevesebb, mint most”.

Szerző: Susan Bowerman, oklevles dietetikus, sport-dietetikus specialista. Susan a Herbalife hivatalos tanácsadója.



hu-HU | 2017.06.26. 22:18:11 | NAMP2HLASPX03