A legjobb idő edzésre

Print
A legjobb idő edzésre

A testmozgás kihagyására legtöbbször azt a kifogást hallom, hogy “nincs rá elég idő”. Minden időhiánnyal kapcsolatos kifogással szemben rengeteg okot találhatunk arra, hogy miért mozogjunk. Őszintén hiszem, hogy napi 24 órába mindenki bele tud illeszteni valamilyen testmozgást, csupán egy kis tervezés szükséges hozzá.

De vajon minden testmozgás ugyanolyan hatékony? És milyen időpontot válasszunk a legjobb eredmények elérése érdekében? Íme az általam összeállított útmutató arra, hogy hogyan válasszuk ki a legjobb időpontot, és hogyan használjuk ki hatékonyan a rendelkezésre álló időt.

Találja meg saját 'optimális teljesítmény időszakát'…

Mindannyiunk szervezete eltérő természetes ritmus szerint működik, amit a szokásaink és napirendünk kombinációja alakít ki; néhány ember “korán kelő típus”, mások pedig lassan ébrednek föl attól függetlenül, hogy mikor feküdtek le. Ami a fizikai állóképességet illeti, úgy gondolom, hogy mindenkinek a szervezete számára van egy optimális időszak, amikor a teljesítménye a legjobb.

A sikeres testmozgáshoz elengedhetetlen, hogy energikusak legyünk, és jól érezzük magunkat. Az optimális teljesítményünk időszakának megtalálásához végezzünk egy néhány hetes értékelést, és keressük a választ az alábbi kérdésekre: Mikor érzem a legenergikusabbnak magam? Kora reggel, ebéd előtt, délután, vagy később…?

Koránkelő típus?

Általában a reggeli testmozgást javaslom, mivel a szervezetünk ilyenkor teljesen kipihent, az idegrendszer minden hengere teljes gőzzel működik, és az elménk is friss. Logikus, hogy ha az izmaink kipihentek, akkor az edzőteremben is kicsit több erőfeszítést tudunk beleadni.

If you consider yourself a ‘morning person’, it makes sense to workout in the early hours, before you become tired from daily activities. If you have a demanding schedule, do a fitness blast early in the day to prevent other tasks getting in the way.

Amennyiben Ön “korán kelő” típusnak tartja magát, érdemes a reggeli órákban mozogni, mielőtt a napi tennivalók közben elfárad. Ha nagyon sűrű az időbeosztása, akkor korán reggel adjon magának egy fitness lökést, hogy semmi ne jöhessen közbe később.

Tuti tipp: Még akkor is, ha nem korán kelő típus, próbáljon meg néhány mély lélegzetet venni a reggeli készülődés közben. A vérkeringést serkentő néhány finom nyújtás segíthet, hogy éberebb legyen.

Délutáni edzéshez van kedve?

Ha gyakran érzi magát energikusnak délután, használja ki ezt az időszakot az aktív tevékenységre! A délutáni testmozgás kifejezetten hatékony, ha a testmozgás után általában energikusnak érzi magát, hiszen így a nap további részében is javul a termelékenysége és a szellemi teljesítménye.

Tuti tipp: Ha ebédidőben, vagy kora délután akar edzeni, akkor érdemes késő délelőtt egy egészséges tízórait beiktatni. Az egész napi teljesítményhez szükségünk van a megfelelő üzemanyagra. Másrészt, ha a kora esti órákra általában lecsökken az energiaszintje, vagy gyakran “fáradtsági hullámba” kerül délután 17:00 és 19:00 óra körül, akkor inkább a kora reggeli, vagy késő esti testmozgást javaslom

Esténként éber teljesen?

Az “éjszakai baglyoknak” a legjobb az esti órákban testmozgást végezni. Ez nagyszerű időpont lehet a testedzésre, mivel segít a lazításban, és a stresszoldásban, miközben a testét is karban tartja. Egy intenzív testmozgás a nap végén a nyugodtabb alváshoz is hozzájárul.

Azonban a késő esti testmozgás nem mindig jó ötlet. Ha kimerültnek érzi magát, akkor a pihenés jobb, mint egy kemény edzés. A fáradtan végzett megerőltető testmozgás fokozza a sérülések kockázatát, az edzés pedig odafigyelést igényel, különösen, ha súlyokat is akar használni. Ha ez az egyetlen napszak, amikor sportolni tud, akkor finomabb testmozgást válasszon, például sétát, vagy jógát. Az intenzív testmozgást hagyja hétvégére, amikor éberebb.

***

A testmozgásra megfelelő időpont mindenkinek más. Válassza ki az Ön szervezetének és életstílusának legmegfelelőbb időpontot! Figyeljen oda arra, hogy szellemileg is jelen legyen az edzések közben: nem a legjobb idő és energia felhasználás, ha a testmozgás közben az üzleti találkozói miatt aggódik, vagy a bevásárlást tervezgeti. Ha szorítja az idő, végezzen rövidebb ideig tartó edzéseket nagyobb odafigyeléssel, és koncentrációval –egy tudatosan elvégzett mozdulat jobb, mint két figyelmetlen mozdulat.

Végül pedig mindig gondoskodjon arról, hogy a kiválasztott tevékenységhez megfelelő tápanyagokat bevigye.  Pótolja a vizet és a tápanyagokat, és a legjobb eredmény érdekében minden testmozgás után pihenjen.

Írta  Samantha Clayton, AFAA, ISSA. Samantha a Herbalife Fitness Oktatási részlegének igazgatója.



hu-HU | 2017.08.18. 13:19:15 | NAMP2HLASPX01